Har du fått ett beslut gällande patientförsäkring som du inte är nöjd med? Då kan du få ditt ärende prövat i Patientskadenämnden. De flesta patienter har fått sitt beslut från Löf, i det fallet mejlar du till klagomalsfunktionen@lof.se, anger ditt ärendenummer och skriver att du vill ha ditt ärende prövat i Patientskadenämnden. Är det ett annat försäkringsbolag som har beslutat i ärendet kontaktar du dem och säger att du vill ha ditt ärende prövat.
Om du inte är nöjd med beslutet från försäkringsbolaget kan du begära att få ditt ärende prövat i Patientskadenämnden.
Begäran om prövning ska skickas till försäkringsbolaget. Det är bra om din begäran är skriftlig och det framgår vad du vill att nämnden ska pröva. Om du har frågor kring hur du ska gå tillväga och inom vilken tid du måste begära nämndsprövning ska du kontakta ditt försäkringsbolag.
Vi har en mall för ett s.k. PM som försäkringsbolaget fyller i. Där sammanfattar bolaget ärendet och bifogar de handlingar som ligger till grund för beslutet som de fattat.
Du får läsa PM:et innan det skickas till nämnden. Om du inte har något att tillägga så skickas ärendet till nämnden för prövning.
Vill du komplettera ärendet skickas handlingarna till försäkringsbolaget som tar ställning till om dessa kräver ytterligare utredning innan ärendet kan skickas till nämnden.
Det finns flera ställen du kan vända dig till om du har synpunkter eller klagomål på hälso- och sjukvården. Vi har gjort en sammanställning av dessa som du kan läsa om du klickar här.
Här har vi samlat några vanliga frågor och svaren på dessa.
Om du har drabbats av en personskada inom den offentligt finansierade vården kan du anmäla det till Löf.
Om du har drabbats av en personskada hos en privat läkare eller tandläkare ska anmälan göras till vårdgivarens försäkringsbolag. Kontakta vårdgivaren för att få reda på i vilket försäkringsbolag patientförsäkringen är tecknad. Därefter kontaktar du försäkringsbolaget för att göra din anmälan.
Du kan begära att Patientskadenämnden yttrar sig i ditt ärende. En sådan begäran skickas till försäkringsbolaget.
Handläggningstiden är vanligtvis fyra till sex månader men den kan bli längre i vissa fall. Observera att handläggningstiden är beräknad från det att ärendet kommer in till nämnden. Vilket datum ditt ärende registrerades framgår av ditt bekräftelsebrev.
Förfarandet i nämnden är skriftligt. Om nämnden anser att det är till fördel för utredningen får en patient eller annan skadelidande höras. Detta förekommer endast i undantagsfall.
Om nämnden får in ytterligare handlingar skickas de till försäkringsbolaget innan ärendet tas upp på nämndens sammanträde. Det kan innebära fördröjd handläggningstid.
Nämnden består av en ordförande (domare), tre företrädare för patienternas intressen, en medicinskt sakkunnig, en försäkringsgivarledamot och en ledamot som har särskild insikt i hälso- och sjukvård.
Nämnden sammanträder en gång i veckan.
Om du anser att försäkringsbolagets handläggningstid är för lång bör du vända dig till bolaget. Nämnden tar inte upp frågor som rör försäkringsbolagets handläggningstid.
Om du anser att journalanteckningarna är felaktiga eller missvisande kan du i första hand vända dig till berörd vårdenhet och begära rättelse. Om du vill att hela eller delar av din patientjournal ska förstöras ska du vända dig till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Mer information hittar du här.
Om du vill anmäla en enskild läkare, tandläkare eller annan vårdpersonal kan du vända dig till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Mer information hittar du här.
Nej, Patientskadenämnden ersätter inte ombudskostnader.
Nej, det kostar inget att få ett ärende prövat i nämnden.
Nämndens referatsamling innehåller ett urval av tidigare prövade ärenden. Publicerade ärenden hittar du här.
Nämnden lämnar ett rådgivande yttrande till det aktuella försäkringsbolaget. Om du inte är nöjd med nämndens yttrande kan du vända dig till domstol. Kontakta då försäkringsbolaget för information om hur du ska göra.
Den offentligt finansierade vården och tandvården är försäkrad i Löf.
Det finns inget register över vilket försäkringsbolag de privata vårdgivarna har. Om du har behandlats hos en privat vårdgivare kontaktar du vårdgivaren och frågar i vilket försäkringsbolag denne har tecknat patientförsäkring. Skadan anmäls sedan till det försäkringsbolaget. Om den privata vårdgivaren saknar patientförsäkring – kontakta Patientförsäkringsföreningen.
Visa detaljer
‣
Här är en lista på de cookies som används på Patientskadenämndens hemsida. I listan nedanför kan du läsa mer om syftet med våra cookies och hur de fungerar. Cookie-information hittar du här.
Namn | Syfte | Beskrivning | Ansvarig | Kategori | Utgår |
---|---|---|---|---|---|
ARRAffinity | Samlar data för att inte förlora innehåll som användare angett när t.ex. anslutningen till internet tappas. | Används för att hjälpa användare som behöver stanna inom en specifik instans av en webb app eller webbsida i Azure. Sparar data även om användaren kort tappar internetanslutning så att man kan fortsätta med t.ex. formuläret när anslutningen återupptas. | Azure | Nödvändiga | Slutet på sessionen (ca 20 minuter) |
ASP.NET_SessionId | Samlar data för att hålla reda på all information som lagras för sessionen. | Används av webbservern för webbplatsens funktionalitet. Ingen personlig information lagras. Skapar upp ett unikt sessions-id som samlar data om all information för denna session. Informationen lagras på webbservern och identifieras genom en GUID (Globally unique identifier) och denna GUID sparas i kakan. Kakan är nödvändig för en webbsida att fungera korrekt. | Microsoft.NET | Nödvändiga | Slutet på sessionen (ca 20 minuter) |
TiPMix | Förbättrar prestandan för användare genom spårhanteringen i Azure | Innehåller antalet procent för det spår i Azure som just nu används. Spår i Azure möjliggör att man kan ha flera versioner av samma webbsida. Är procentsatsen under 50% så hanteras requests av det nya spåret i Azure, resten hanteras av produktionsmiljön | Azure | Nödvändiga | Slutet på sessionen |
x-ms-routing-name | Förbättrar prestandan för användare genom spårning av serverklustret | Används för att registrera vilket serverkluster som användaren tillhör för att kunna förhöja användarupplevelsen | Azure | Nödvändiga | 24 timmar |
AcceptedCookies PSN | Bestämmer om cookie-rutan ska visas | Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor | Patientförsäkringsföreningen | Nödvändiga | 30 dagar |
PerformanceCookiesAccepted PSN | Bestämmer vilka prestandakakor som får sparas | Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande prestanda. | Patientförsäkringsföreningen | Nödvändiga | 30 dagar |
.ASPXROLES | Begränsa användare som inte har rättigheter att se valda sidor eller utföra specifika aktioner | Används för att definiera vilka roller/rättigheter som en användare har, vilket i sin tur påverkar vad för aktioner som användaren kan utföra samt vilka sidor de kan se. Associerad med EPiServers CMS och tillsätts när en användare loggar in i en skyddad del av webbsidan | PFF | Nödvändiga | Slutet på sessionen |
.EPiServerLogin | Identifierar autentiserade användare | Används i Episerver CMS för att identifiera autentiserade användare, påverkar endast redaktörer. Kakan sätts när en redaktör loggar in | Optimizely | Nödvändiga | Slutet på sessionen |
_epiXSRF | Samlar data för att skydda användare mot CSRF-attacker | Används av EPiServer för att skydda användaren mot cross-site request forgery (CSRF). CSRF tillåter att man skickar data från en domän till en annan utan auktorisering från användaren, istället sker auktorisering i webbläsaren genom denna kaka. Påverkar endast redaktörer | EpiServer | Nödvändiga | Slutet på sessionen |
ARRAffinitySameSite | Används för belastningsbalansering för att se till att förfrågningar på besökarsidan dirigeras till samma server i valfri surfsession. | Används för att skydda användare mot förfalskning på begäran över fler webbplatser (XSRF). Den används endast av Episerver CMS. | Azure | Nödvändiga | Slutet på sessionen |
StatisticsCookiesAccepted | Bestämmer vilka statistikkakor som får sparas | Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande statistik | Patientskadenämnden | Nödvändiga | 7 dagar |
MarketingCookiesAccepted | Bestämmer vilka marknadsföringskakor som får sparas | Används för att hålla koll på om besökaren har givit sitt medgivande till att hemsidan sparar kakor gällande marknadsföring | Patientskadenämnden | Nödvändiga | 7 dagar |
AI_sentBuffer | Samlar in nödvändiga data för att kunna bibehålla webbsidans tillstånd och status | Används för att kunna skicka nödvändiga data om tillstånd och status på webbsidan och servern till Azure | Patientskadenämnden | Nödvändiga | 24 timmar |
AI_buffer | Samlar in nödvändig data för att kunna bibehålla webbsidans tillstånd och status | Används för att kunna skicka nödvändiga data om tillstånd och status på webbsidan och servern till Azure | Patientskadenämnden | Nödvändiga | 24 timmar |
_cfduid | Samlar data för att identifiera säker webbtrafik | Används för att samla data och analysera. Lagrar ingen personlig information. Används för att identifiera betrodd webbtrafik | Cloudflare | Nödvändiga | 12 månader |
ai_session | Samlar statistiska data för Azures molnplattform som används för att ge användaren en bättre användarupplevelse. | Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. | Azure | Statistik | 30 minuter |
ai_user | Samlar statistiska data för felsökning. Ai_session och ai_user är nödvändiga för felsökningsarbete i händelse av störningar. | Används tillsammans med ai_session. Används för att samla statistiska data och telemetri-information för applikationer som byggts i Azures molnplattform. Kakan är en unik, anonym sessionsidentifierare. | Azure | Statistik | 12 månader |
_pk_idxxx | Samlar in information om användarna och deras verksamhet på webbplatsen för analys och rapportering. | Piwik Pro | Statistik | 365 dagar | |
_pk_sesxxx | Samlar in information om användarna och deras verksamhet på webbplatsen för analys och rapportering. | Piwik Pro | Statistik | 30 minuter |